After 4 years then I realised that it was actually RE-SIT the exam. Not RESEAT! Haha. Ignore it. I am too lazy to correct the mistakes =P


20 January 2013

CSL IIA - Video

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Hai korang, budak pandai!

Segala penerangan mengenai CSL dah pun aku ceritakan kat sini. so, kali ni, aku akan share video untuk memudahkan proses pembelajaran korang dalam modul ni =)

Sebagaimana yang korang sedia maklum, kita akan belajar mengenai Cardiovascular Examination dan Respiratory Examination. macam biasa, korang tetap akan dibekalkan dengan log book yang bertujuan untuk guide korang dalam modul ni. log book ni memang membantu dalam history taking plus korang dah pernah belajar history taking dalam semester lepas.



Tapi, kalau baca log book je, agak susah jugak nak faham part physical examination. biasanya, benda yang melibatkan skill ni, kita kena tengok video kan. so, here is it~


Cardiovascular Examination




Korang ikut jelah step examination ni. memang betul lah tu. tapi, korang kena jugak ambik tau sebab-sebab finger clubbing, prinsip JVP dan sebagainya. jangan menonong je buat physical examination tapi tak tau apa significance dia.

Selain tu, korang perlu lah bezakan normal dan abnormal heart sound. setakat ni, takde soalan mengenai heart sound. tapi, kita kena lah jugak ambik tau kan sebagai bakal doktor pada masa akan datang =)



***

Respiratory Examination




Errrr aku tau medical student tu ada rupa. ahaks! tapi, jangan tengok rupa dia. tengok step examination tu. ikut jugak step tersebut dan sila ambil tau segala significance examination yang korang buat tu ok =)

Selain tu, berikut merupakan normal dan abnormal breath sound~



***

Orait. sampai sini je untuk CSL Module. so, sila lah belajar betul-betul sebab kita akan aplikasikan teknik ni sampai lah kita kerja nanti. stay tuned for the next entry~


2 comments:

RA said...

May i know who are you???

kurakuraygslow said...

UKM 2nd year medical student :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails Related Posts with Thumbnails