After 4 years then I realised that it was actually RE-SIT the exam. Not RESEAT! Haha. Ignore it. I am too lazy to correct the mistakes =P


27 May 2015

Special Study Module (SSM)

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Hai korang, budak pandai!

Special Study Module (SSM) merupakan salah satu posting/modul sampingan dalam Tahun 4. ia akan dijalankan selama tiga semester iaitu pada Tahun 4 Semester 1, Tahun 4 Semester 2 dan Tahun 5 Semester 1. kalau korang perasan, dalam jadual posting-posting utama sebelum ni... akan ada slot SSM pada setiap Khamis petang. jadi, masa tu lah korang akan berjumpa dengan supervisor dan groupmate SSM =)

Sebelum kita teruskan, sebenarnya SSM ni pebenda?

Well. sebagai medical student UKM, mesti korang dah pernah belajar Medicine & Society Module masa pre-clinical years. mesti dah kenal apa itu study design, statistical analysis, SPSS etc. mesti masih ingat macam mana cara nak buat research proposal dalam posting JKM. haaaa sekarang lah masa untuk korang aplikasikan segala ilmu pengetahuan yang ada untuk buat RESEARCH SEBENAR!!!

Masa fourth year nanti, korang akan dapat briefing mengenai SSM. masa tu jugak korang akan dipecahkan kepada beberapa kumpulan kecil. satu kumpulan ada dalam 6-7 orang ahli. setiap kumpulan perlu pilih jenis research yang korang nak. antara jenis research yang ada~

* Laboratory-based research
* Clinical research
* Community-based research
* Health system research

Memang korang boleh pilih nak jenis research macam mana. tapi, tak semestinya korang akan dapat apa yang korang nak. dia ikut availability of doctors in that field. sebagai contoh, kalau korang pilih laboratory-based research... kebiasaanya doctor in-charge is a pre-clinical doctors. andai kata ramai sangat yang pilih laboratory based-research, konfem lah pre-clinical doctors tak cukup. jadi, korang akan dapat clinical research. haaa gitulah lebih kurang.

Ni contoh tajuk research sebagai panduan~




Kebiasaanya... laboratory-based research akan dapat pre-clinical supervisor, clinical research akan dapat clinical supervisor, community-based research akan dapat JKM supervisor manakala health system research akan dapat supervisor dari Jabatan Pendidikan Perubatan. andai kata supervisor SSM korang tu under clinical research, dan dia bawah Jabatan Surgeri, jadi... research korang mestilah bersangkut-paut dengan surgeri.

Basically, apa yang korang perlu buat dalam SSM adalah prepare research proposal, collect data, analyse, then buat manuskrip dan present research finding pada Tahun 5 Semester 1.

Nanti akan ada slot khas untuk presentation tu yang dinamakan Medical Undergraduates Annual Scientific Research Meeting (MUASRM). siap ada sijil dan hadiah untuk pemenang. then, mana-mana research yang mantap tu akan diterbitkan dalam medical journal. haaaaa masa ni lah sape-sape yang minat dengan research tu akan tersenyum lebar. *yang penting aku bukan orang tu... hahahaha* =P

***

Jadi, apa yang korang perlu buat dalam SSM adalah... masa Tahun 4 Semester 1, anda perlulah berjumpa dengan supervisor dan groupmate anda untuk membincangkan tajuk research tersebut. then, cari literature review bla bla bla dan buat research proposal.

Berikut merupakan objektif SSM dalam Tahun 4 Semester 1~




Research proposal tu korang hanya perlu tunjuk kat supervisor sendiri sahaja. berikut pula merupakan format penilaian SSM dalam Tahun 4 Semester 1~




Bila dah habis Tahun 4 Semester 1, gred SSM akan tertera dalam slip result anda =)

***

Kini, kita beralih ke SSM dalan Tahun 4 Semester 2 pulak. masa ni, korang kena present research proposal tadi tu kat department (sebagai contoh korang bawah Jabatan Surgeri, jadi korang kena present depan lecturer Surgeri yang lain). lepas dah present, andai kata department dah bagi approval, boleh lah korang proceed dengan ethics application untuk start data collection.






Sama jugak macam Semester 1, gred SSM akan tertera dalam slip result =)

***

Akhirnya, sampai pun ke fasa akhir SSM. masa Tahun 5 Semester 1, korang akan ada SSM selama 7 minggu sebelum bermulanya posting klinikal. masa ni lah nak collect data kemudian analyse, masa ni lah nak buat manuskrip, masa ni lah jugak nak prepare untuk presentation sebab MUASRM akan diadakan pada minggu ke-7.

Sebab tu lah ramai yang start data collection lebih awal daripada yang sepatutnya. kalau korang ada 100 data, mana sempat nak buat data collection dalam masa seminggu. jadi, kebanyakan student akan start data collection dalam Tahun 4 Semester 2 atau pun masa cuti selepas final exam fourth year (kalau takde re-sit posting).

Sebenarnya, tak kisah lah korang nak buat macam mana sekalipun. yang penting, kena siapkan kesemuanya sebelum MUASRM. jadi, ramai lah yang mengorbankan cuti mereka semata-mata kerana SSM =(

Berikut merupakan objektif SSM dalam Tahun 5 Semester 1~




Format penilaian nya~




Kalau research korang hebat, untung-untung boleh menang siap publish dalam medical journal lagi. jadi, silalah buat research dengan bersungguh-sungguh kalau nak menang. hewhew =P


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails Related Posts with Thumbnails