After 4 years then I realised that it was actually RE-SIT the exam. Not RESEAT! Haha. Ignore it. I am too lazy to correct the mistakes =P


27 November 2011

Module 2 - Body Tissue

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Hai korang, budak pandai!

Cite pasal Module 1 sume dah habis. so, skang ni jom kita beralih ke Module 2.

***
Tak banyak perbezaan pun antara Module 1 dan Module 2. cuma mungkin sedikit perbezaan dari segi jumlah PBL dan SLP. yang selebihnya, mengenai format CL ke, PBL ke, SLP ke, sume masih sama.

Ni dia jadual Module 2~










Korang boleh nampak, EOM untuk Module 1 akan dijalankan betul-betul sebelum Module 2 start kan. so, be prepared. untuk golongan yang suka study last minute macam aku tu, sila sematkan dalam minda, korang hanya ada weekend je untuk study. so, please manage your time. orait?

***
Untuk Module 2 ni, akan ada :

* 15 CL
* 3 SLP
* 3 PBL
* 5 P
* 3 SGD (rujuk sini)

See. tak banyak beza pun daripada Module 1. cuma kali ni SLP dia berkurang sikit. dan PBL bertambah. MES takde dalam Module 2, tapi SGD untuk PPD pulak wujud.

***
Kebanyakan Praktikal untuk Module 2, kita akan menggunakan microskop. sebab dah nama pun Histology, memang lah kena observe slide under microscope. 

Kalau korang nak tengok mayat, sabar. itu masuk under Gross Anatomy, bukan Microscopic Anatomy. korang cuma akan didedahkan dengan cadaver (mayat) masa Module 1 hari tu, sekali je. tu pun tengok cadaver gitu je. takde buat dissection (bedah mayat) pun. mungkin dissection cuma akan start masa Semester 2.

***
Habis part jadual, kita tengok pulak format penilaian Module Body Tissue ni.




Jugak tak banyak beza dengan cara penilaian Module 1. cuma kali ni peratus OSPE lebih banyak. dalam Module 1, OSPE cuma 10%. kali ni, 30%. dan kebanyakannya kita kena tengok slide under microscope dan kenal pasti sel-sel tertentu.

OBA + EMI + MEQ pulak cuma menyumbang 40% daripada peratus keseluruhan, kurang daripada Module 1 yang mana menyumbang 60%.

EOM dan PBL masih sama. takde pape perubahan.

Yang Format of Refer Semester 1 Exam tu merujuk kepada exam kali kedua. kalau korang gagal Final Exam module ni, kan kena reseat. so, tu lah cara penilaian reseat exam. takde lagi 30% daripada EOM dan PBL. kali ni, sume nya bergantung kepada performance korang untuk Theory Paper dan OSPE. lagi susah lah kiranya. memang kena buat betul-betul untuk paper ni.

Aku harapkan, takde sape antara kita yang akan reseat atau repeat ok. nak sume nya berjaya dengan sekali ambik je. no siaran ulangan. tapi kalau dah ditakdirkan terpaksa jugak buat siaran ulangan, jangan down-down. cuba buat yang terbaik =D


***
Habis part exam, kita pergi part buku pulak.



Dah dah, pergi beli buku skang. korang kan semangat. haha!

***
Ok lah. aku rasa takde pape lagi yang nak diperkatakan mengenai jadual, cara penilaian mahupun buku untuk Module 2. next entri aku akan list kan video-video berkaitan module ni pulak.

Stay tuned~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails Related Posts with Thumbnails