After 4 years then I realised that it was actually RE-SIT the exam. Not RESEAT! Haha. Ignore it. I am too lazy to correct the mistakes =P


22 August 2016

Posting 3 - Surgery II

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Hai korang, budak pandai!

Sebelum ni dah cerita pasal Internal Medicine posting, laaa ni kita masuk ke Surgery posting pulak. Apa yang korang akan lalui dalam Surgery posting masa final year pun takde banyak beza dengan apa yang korang dah lalui masa third year. Perbezaan yang paling ketara hanyalah part oncall. Hehe. Well... final year dan oncall memang tak dapat dipisahkan.

Perlaksanaan Surgery posting pun lebih kurang macam IM posting. Seminggu pertama tu penuh dengan lecture/seminar sahaja. Takyah pergi ward round dan takyah pergi oncall. Masuk minggu kedua sehingga minggu ketujuh barulah ada hospital attachment.

Meh kita tengok jadual untuk minggu pertama~






Segala aktiviti dalam minggu pertama posting akan dilakukan sepenuhnya kat Stargate dalam Jabatan Surgeri kat tingkat 8. Ada 7 lectures on surgery, 3 lectures on radiology, 6 seminar dan 1 demonstration.

Lecture tu macam biasa lah... kita hanya perlu datang, tadah telinga dan bukak mata. Tapi, janganlah expect korang perlu datang dengan otak yang kosong. Ada sesetengah doktor suka tanya soalan jugak tau. Then, seminar... seperti biasa... korang perlulah prepare case dan slides. Kemudian, present kat depan. Nanti ketua posting akan agihkan tugasan untuk seminar. Demonstration pulak lebih kurang macam Practical Skills Workshop yang korang dah lalui masa third year. Bagi aku, slot demonstration ni sangat membantu kalau ianya diadakan betul-betul sebelum Clinical Proficiency Test / short case exam pada minggu ketujuh posting.

***

Okeh macam dah takde apa sangat nak cerita pasal minggu pertama posting. Laa ni jom kita masuk ke part hospital attachment~

Korang akan dibahagikan kepada 10 group untuk posting ni. Ada group A1, A2, B1, B2, C1, C2, D1, D2, E1 dan E2. Setiap group hanya ada 4-5 orang student sahaja. Ada 5 unit dalam Jabatan Surgeri HUKM iaitu~

1. Breast and Endocrine (E&B)
2. Colorectal
3. Hepatobiliary (HPB)
4. Vascular
5. Minimally Invasive Surgery (MIS)

Jadi, setiap satu unit tu akan ambik 2 group. Sebagai contoh, Breast and Endocrine akan ambik group A1 dan A2, Colorectal pulak group B1 dan B2. Jadi, setiap group ni kenalah ikut sepenuhnya rutin team korang. Sama je macam third year dulu. Kalau hari Isnin team korang ada OT, kenalah pergi OT. Kalau ada klinik, kenalah pergi klinik. Kalau team korang oncall hari tu, korang pun kena oncall sekali.

Setiap group akan ada 3 minggu attachment kat HUKM dan 3 minggu attachment kat Hospital Teluk Intan (HTI). Group A1, B1, C1, D1 dan E1 akan start posting kat HUKM dulu, di kala group A2, B2, C2, D2 dan E2 start posting kat HTI. Lepas habis 3 minggu, barulah kita rotate.

***

Nah ni dia jadual untuk 3 minggu posting kat HUKM~
























Seperti biasa, hidup kita sepanjang clinical posting akan dimulakan dengan Clinical Ward Round (CWR). Jangan terkejut pulak tengok slot CWR tu bermula seawal pukul 7.30 pagi. Memang ward round dalam Surgery posting bermula seawal tu pun. Kadang-kadang, pukul 7.15 pagi dah start. So, silalah bangun awal ye. Jangan lupa cover bed sebelum ward round. Korang kena cover semua patient yang ada dalam team korang. Nasib lah kalau team korang ada ramai gila patient (team HPB lettew). Good luck! HAHA ;-)

Then, pada pukul 8 pagi... akan ada department activity seperti Journal Presentation/Recap, Radiology Conference dan Census/HPE Conference/Surgitract. Kalau team korang pergi department activity ni semua, korang pun kena pergi. Kalau team korang continue dengan ward round, korang stay lah kat wad sampai habis ward round :)

Selesai je ward round, boleh lah pergi ke clinic kalau team korang ada clinic hari tu. Kalau ada OT, pergilah ke OT. Kalau ada endoscopy seperti colonoscopy dan OGDS (lagi-lagi untuk team Colorectal dan MIS), pergilah ke endoscopy room. Kalau team korang takde tiga benda kat atas tu, boleh lah stay kat wad untuk teruskan ward work macam venepuncture ke, set branula ke, wound dressing ke. At the same time, boleh penuhkan logbook jugak. Hehe.




Bila dah settle semua ni, boleh get ready untuk afternoon round pulak. Sebab tu lah ada slot CWR pada pukul 2 petang. Hehe. Settle afternoon round, sila lah stay kat wad kalau ada bedside teaching. Tak perlu aku huraikan secara terperinci mengenai bedside teaching rasanya. Dah final year kot. Mesti dah biasa sangat dengan teaching ni semua ;-)

Kemudian, tibalah masa yang ditunggu-tunggu iaitu oncall!!!! Oncall pun ikut team. Kebiasaannya, setiap team akan oncall sekali je seminggu. Tapi, kalau korang oncall pada hari Jumaat, korang perlulah oncall pada hari Sabtu dan Ahad juga *sobsobsob*. Waktu oncall adalah sehingga pukul 12 tengah malam. Sama je dengan IM posting, korang perlulah cover semua referral case to surgery yang ada kat ED. Then, pergi ke wad untuk oncall round bersama MO. Pastu boleh lah cover bed sampai pukul 12 tengah malam.

***

Okay habis sudah cerita pasal posting kat HUKM. Meh kita masuk cerita 3 minggu posting kat HTI~




Jadual bas ke Teluk Intan sama je macam IM posting. Korang akan bertolak ke Teluk Intan pada hari Ahad pukul 10.30 pagi, then balik semula ke HUKM pada hari Sabtu pukul 8 pagi.

Haaaa ulang lah balik rutin harian korang kat HUKM. Ward round, ward work, clinic, OT, endoscopy... semua sama. Bezanya, kat HTI takde team dah. So, tak perlu follow team activities. Nanti ketua korang akan buat jadual... sape yang pergi klinik, sape yang pergi OT etc. Pergi jelah ikut jadual tu semua.

Setiap hari Jumaat akan ada Grand Ward Round kat klinik. Kebiasaannya, HO dari HTI akan present case masa slot ni. Then, ada discussion dan komen daripada specialist.

Kat HTI, kita akan ada tiga external supervisor. So, korang boleh approach mereka untuk sesi bedside teaching. Then, pada setiap hari Rabu... ada seorang specialist dari HUKM akan datang ke HTI untuk sesi bedside teaching. Jadi, korang kenalah prepare sekurang-kurangnya 3 cases untuk long case presentation kepada lecturer HUKM tu. Takkan dia datang jauh-jauh dari KL, korang prepare satu case je kan?

Akhir sekali mestilah oncall. Oncall sampai pukul 10 malam cukup sebab driver van nak tidur awal. Haha.

***

Orait jom masuk ke format penilaian Surgery posting pulak~




Akan ada Clinical Proficiency Test (CPT) pada minggu terakhir posting. CPT ni sama je macam short case exam yang korang dah lalui masa third year. Ada satu modified long case / short case beserta instrument / radiograph. CPT menyumbang sebanyak 50%.

Supervisor's report pulak menyumbang sebanyak 20%. Satu report daripada supervisor HUKM, satu lagi daripada supervisor HTI.

Log book menyumbang sebanyak 20%. Kalau korang fill in log book betul-betul, senang je nak dapat 19-20% tu. Akhir sekali, satu case report / CWU menyumbang sebanyak 10%. Format CWU dalam posting ni sama macam IM posting, iaitu dalam journal form. CWU perlu dihantar pada minggu kelima posting. Seperti biasa, anda perlulah PASS continuous assessment (CA) walaupun hanya 6% daripada CA untuk posting ni akan dibawa ke Professional Exam.

***

Ni dia buku-buku yang diperlukan dalam Surgery posting~




***

Okayyyy tibalah masanya untuk berkongsi serba sedikit pengalaman dalam posting ni. Memandangkan posting ni adalah posting keempat aku dalam final year, rasanya aku dah mampu adapt dengan kesibukan yang tiada henti tu. Nasib korang dalam Surgery posting bergantung kat team sepenuhnya. Kalau team korang busy, korang pun akan busy. Kalau team korang banyak admission, banyak lah bed yang korang perlu cover. Overall... okay je posting ni. Penat tu memang penat. Tidak dinafikan.

Korang akan ada kelebihan yang sangat besar kalau Surgery merupakan posting terakhir korang. Sebab posting ni je yang ada exam (CPT) berformatkan short case sebelum ProExam. Posting lain mana ada exam cenggini. Setakat Mini-CEX ada laaaa. Mungkin korang dah tak perlu study gila-gila untuk Surgery posting masa study week kot. Sebab dah cover banyak untuk CPT kan. Kot je lahhh... aku tak tau. Sebab posting terakhir aku bukan Surgery. Kehkeh.




Eh okay lah. Malas dah nak taip panjang-panjang. Ada dua posting lagi ni nak cerita. Annyeong~


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails Related Posts with Thumbnails